سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از روی دوستی نگریستن به چهره دانشمندعبادت است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :13
کل بازدید :127797
تعداد کل یاداشته ها : 30
103/2/23
1:34 ع

  سلام قولا من رب رحیم

با توجه به اهمیت مزاج شناسی در طب ایرانی اسلامی، قسمتی را به این مهم اختصاص داده ایم؛ این قسمت در چند بخش توسط سرور عزیزمان استاد حسین آبزن تهیه شده است؛که توسط دوست عزیزمان مسعود نوریان اردکانی (ازفعالین مطبوعاتی استان یزد) برایمان ارسال شده است.

امیدواریم با مطالعه این بخش واستفاده از آن در زندگی روزمره سلامتی وشادکامی رابرای خود واطرافیانتان به ارمغان بیاورید. در ضمن با ارائه نظرات وانتقادات خودتان ما را در این جهاد مقدس یاری فرمایید . با تشکر

مزاج ها، شاه کلید طب سنتی

مزاج شناسی

شایدبتوان گفت که مزاج شناسی مهم ترین بخش درفهم طب سنتی ابران وهم چنین طب اسلامی است.برای اینکه به اهمیت این موضوع پی ببریدلطفا به مقدمه زیرتوجه فرمایید

-همواره  تفاوت بین افرادتوجه مارا به خود جلب میکند

برخی افراد شجاعند و عده ای ترسو ، عده ای زود عصبانی میشوند و برخی صبور و آرامند ، بعضی قدرت حافظه بالایی دارند و گروهی هم مرتبا مطالب را فراموش میکنند. یکی خواب سبک دارد ودیگری خوا سنگین ، عده ای به محض خوردن یک خیار دچار دل درد میشوند و برخی نیم کیلو خیار را به راحتی میل می کنند، برخی با خوردن یک خرما جوش میزنند وعده ای ممکن است یک بشقاب خرما بخورند و یک عدد جوش هم در صورتشان ظاهر نشود . برخی مرتبا از اطرافیان اشکال میگیرند و به مسائل جزئی فکر می کنند ولی عده ای به راحتی از کنار مسائل می گذرن . لازمه شناخت راز این تفاوتها ونحوه اصلاح یا کنار آمدن با آنها، درک درست بحث مزاج و مزاج شناسی است

 

الف ) ارکان

حکما معتقد بودند که انسان، حیوان، گیاه و...همه از چهار عنصر یا رکن اصلی تشکیل شده اند، یعنی هر چیزی از تاثیر این چهار رکن بر روی هم ، ایجادکیفیت جدید می کند.

- این چهار رکن عبارتند از:آتش، هوا، آب و خاک

1-آتش: طبیعت آتش گرم وخشک است؛ درگرمی آتش بحثی نیست،برای درک خشکی آن کافی است توجه کنیم که تاثیر آتش بر رطوبت چگونه است؟ شما وقتی یک جسم مرطوب را حرارت می دهید خشک می شود لذا می گویند آتش گرم وخشک است.

2-هوا : طبیعت هوا گرم وتر است. این هوا شامل بخارات و گازهاست،مثلا شماوقتی که آب را حرارت بدهید، بخار می شود.بخار آب نسبت به خود آب از سطح انرژی بیشتری برخوردار است. چرا که برای تبدیل شدن آب به بخار بایستی انرژی صرف کرد، بنابراین هوا نسبت به آب گرم و تر است.

3-آب:طبیعت آب سرد وتر است. تر بودن در طبیع آب واضح است و از توضیح بالا مشخص شد که نسبت به هوا سرد وتر است.

4-خاک:طبیعت خاک سرد و خشک است.

برای تبدیل شدن سنگ معدن به مایع باید حرارت زیاد داده شود تا ذوب صورت گیرد یعنی خاک نسبت به آب سرد وخشک است. (تغذیه در طب ایرنی اسلامی،تالیف دکتر کرد افشار)

 


90/8/13::: 2:22 ع
نظر()