سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! از تو هدایت در گمراهی و بینایی در کوری و راه راست در بیراهه درخواست می کنم . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

صفحات اختصاصی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :2
کل بازدید :127759
تعداد کل یاداشته ها : 30
103/2/21
5:29 ص

انواع مزاج ها(اخلاط اربعه)

مزاج گرم و خشک (صفرا)           مزاج گرم و تر (خون یا دم)        مزاج سرد و تر (بلغم)     مزاج سرد و خشک(سودا)

خصوصیت مزاج ها

1- مزاج گرم و خشک

الف ) خصوصیات جسمی: این افراد لاغر اندام هستند، رنگ چهره و سفیدی چشم آنان به زردی می زند، پوستی گرم و خشک دارند، گرمایی هستند و تحمل فصل تابستان را ندارند،عطش زیاد،دهانی خشک دارند، بهترین فصل برای ایشان فصل زمستان است،کم خواب هستند،تمایل به خوردن ترشی و همچنین غذاهای سرد مثل خیار، کاهو دارند و به خوردن خوراکی های شیرین کمتر تمایل نشان می دهند.

ب)خصوصیات روانی: زود عصبانی شده ، زود هم آرام می شوند و معمولا از عصبانیت خود پشیمان می گردد،افرادی پرجنب و حوش،پرانرژی،باهوش و پرحرف و حاضر جواب هستند.

2- مزاج گرم و تر

الف)خصوصیات جسمی: این افراد درشت اندام بوده و سینه پهن و گشاد دارند،دارای پوستی سرخ و سفید و موهای پرپشت هستند،نبض زیاد و قوی دارند خواب خوبی دارند گرچه تحمل بی خوابی هم برایشان راحت است این افراد نه تحمل گرمای زیاد را دارند و نه سرمای زیاد.ولی در کل تحمل سرما برایشان راحت تر است علاقه به شیرینی و ترشی دارند،پستی گرم و مرطوب و نرم دارند.

ب) خصوصیات روانی :انسان هایی شجاع و جسور بوده معمولا پیشرو ورهبر گروه می باشند مهربان و صمیمی تا عاشق، اراده بلند و دور اندیش و بطور معمول انسان هایی ارام هستند.

 

3- مزاج سرد و تر

الف)خصوصیت جسمی:این افراد چاق و پرچربی هستند پوسفت سفید و موهای کم پشت دارند،تشنه نمی شوند و دهان مرطوبی دارند،خواب زیادی دارند تمایل به مصرف گرمی ها مثل شیرینی و ادویه دارند و تمایل به خوردن سردی ها از جمله ترشی به خود نشان نمی دهند فصل زمستان فصل بدی برای ایشان می باشد.

ب)خصوصیات روانی :این افراد کم انرژی وکندهستند،معمولا صبور و آرام هستند و کمتر عصبانی می شوند

4- مزاج سرد و خشک

الف)خصوصیت جسمی: این افراد اندامی لاغر دارند،خواب این افراد کم بوده و بینی خشکی دارند.به شیرینی و گرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری دارند ،بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند، فصل پاییز برای ایشان فصل نامطلوبی است

ب)خصوصیت روانی: افرادی دقیق و منظم و دور اندیش و محاسبه گر هستند.

موارد فوق عبارت است از مزاج سرشتی یعنی مزاج از طریق ارث از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود، هر فرد وقتی متولد می شود دارای یک سرشتی است و همین مزاج برای او یک حالت طبیعی است یعنی اگر کسی مزاج گرم و خشک ،گرم و تر،سرد و خشک و سرد و تر دارد به این معنی نیست که دچار بیماری ناشی از صفرا،سودا،بلغم ویا دم است. آن چیزی که باعث بیماری می شود غلبه دم،صفرا،سودا یا بلغم است.

 

 

 

 


90/9/3::: 6:53 ع
نظر()